2022-09-15
Mamma kan inte sluta googla sjukdomar!
Jag är en tjej som är 20 år och bor med min mamma, pappa och lillasyster. Min mamma har sedan några år tillbaka en massa fysiska problem, allt från ont i hälen till ont i ryggen. Senaste tiden har hon börjat känna något som hon kallar för muskelvärk och ryckningar i kroppen. För att kunna utröna vad hon lider av googlar hon varje dag på internet om diverse sjukdomar. Först diagnostiserade hon sig själv med ALS och därefter har det varit en mängd olika sjukdomar som hon tror sig ha. Det sjuka är att hon inte ens har fått någon sjukdomsdiagnos.
Problemet är att hon är helt ensam, hon har inget socialt umgänge och har aldrig haft det. Hon är egenföretagare och jobbar helt avskilt från allt socialt liv och endast hemifrån. Hon har alltså inga vänner; vi i familjen är de enda hon har och med oss ägnar hon säkert 90 procent av sin tid att prata om sina krämpor.
Vi har sagt till henne otaliga gånger att hon måste sluta googla sjukdomar (hon är ju inte fysiskt sjuk!). Men när vi konfronterar henne börjar hon gråta och blir fruktansvärt ilsken, hon hotar med att flytta, skilja sig från min pappa och ibland även att hon ska begå självmord (”Snart slipper ni mig, jag kommer kasta mig framför ett tåg i morgon”). Med andra ord är det omöjligt att diskutera med henne. Hon förstår inte oss andra i familjen samtidigt som hon utsätter oss för en fruktansvärd situation. Jag är hemskt trött på att hon jämt och ständigt använder döden som svar på nästan allting.
Vi har flera gånger sagt till henne att hon måste söka psykologisk hjälp, men det enda svar vi får är att hon vet att det inte finns någon psykolog i världen som kan hjälpa henne att bli fysisk frisk. Hon hotar även med att hon kommer säga upp kontakten med oss eftersom vi inte enligt henne visar något medlidande.
Vad ska jag göra? Det känns hopplöst. Hur bemöter man en sådan människa? Jag har försökt på alla möjliga vis, men hon är helt inkapabel till att ta in vad jag säger. Det är bara hon som har rätt.

Psykolog Liria Ortiz svarar:
Vilken jobbig situation för dig och din familj. Din mammas beteende kan möjligen handla om att hon har det som kallas för hälsoångest. Det innebär en återkommande rädsla för allvarlig kroppslig sjukdom. Du har säkert hört talas om detta som hypokondri. Den benämningen undviker vi i dag eftersom den har fått en negativt värderande klang, som om att det handlar om ”inbillningssjuka”. Kanske är det inte så förvånande att ångestproblem tar sig uttryck just i hälsoångest i en tid då löpsedlar var och varannan dag har rubriker om en ny allvarlig sjukdom och symtom av olika slag som kan vara tecken på sjukdom.
De flesta av oss känner ju ibland oro för att ha fått en allvarlig sjukdom. Nästan alltid räcker det med ett samtal med en respektfull och inkännande läkare eller sjuksköterska för att lugna ner oss och få oss att acceptera att vi faktiskt är friska, när undersökningar och prover visar på detta. För en person med hälsoångest kan ett sådant besked också vara lugnande, men bara för en kort tid. Snart återkommer oron.
Vid svår hälsoångest har rädslan tagit sådana proportioner att det mesta kretsar kring att hantera ångesten. Det är vanligt att personer med hälsoångest inser att de oroar sig i onödan, men de är så insnärjda i sin oro och kan inte sluta tvivla (”tänk om det är på allvar den här gången”) varför de ständigt söker försäkringar på att de inte sjuka genom att till exempel googla, tala med närstående och gå till läkare. Men det ska också påpekas att vissa med hälsoångest gör precis tvärtom, har ett undvikande beteende och undviker allt vad sjukvård och läkare heter.
När din mamma googlar om sjukdomar och ”90 procent av sin tid att pratar om sina krämpor” kan det vara ett sätt att hantera den ångest hon känner och inte kan sätta ord på. Att lägga ångesten på en förmodad fysisk sjukdom blir då ett sätt för henne att få svar på varför hon mår så dåligt. Det är mycket möjligt att din mamma är medveten om att hennes sjukdomsrädsla är överdriven. Så är det ofta för personer som har hälsoångest. Problemet är inte brist på insikt och sunt förnuft, utan rädsla. Man lider av en ångest som står i vägen för att ta till sig fakta.
Det sätt som din mamma använder för att hantera sin ångest är det sätt som hon nog upplever är det enda hon har och som hon litar på. Så även om det ställer till det för henne, så är det samtidigt en trygghet för henne. Därför förmodligen ilskan och hoten när ni vill att hon ska sluta med sitt beteende.
Vad kan du då göra för att hjälpa din mamma? Utifrån det du berättar tror jag att din mamma behöver professionell psykologisk hjälp för att bli fri från det som kanske är hälsoångest. Eftersom det har blivit så svårt att prata om det här med din mamma kan ett alternativ vara att ni i familjen skriver till henne och berättar att ni tror att hon har hälsoångest, att ni förstår att hon har det svårt, att ni vill vara till hjälp och att ni vet att det finns professionell och effektiv hjälp att få. Prova att säga att ni verkligen månar om henne men att det blir tungt för er att lyssna på hennes oro och det är därför ni föreslår att hon söker professionell hjälp. Men var också tydliga med att ni respekterar att det är upp till henne hur hon vill göra.
Något som också är viktigt för din psykiska hälsa är att du sätter gränser gentemot din mamma för att slippa höra hennes ”ständiga prat om sina krämpor”. Det måste ju vara mycket tröttande för dig och du saknar väl en mamma att prata om vardagen med och vad som händer och bekymrar dig ibland. Kanske ett sätt kan vara en kompromiss som innebär att du, din syster och pappa erbjuder er att lyssna på hennes oro högst en halvtimma per dag. Se då till att bara lyssna på henne utan att ifrågasätta, men inte mer än en halvtimma. Resten av tiden behöver ni ha till att prata om sådant som rör hela familjens vardag i övrigt.
Föreslå också gärna saker att göra tillsammans som intresserar och roar hela familjen. Att ägna tid och göra något roligt tillsammans kan ta bort fokus från hälsoångesten.
Avslutningsvis vill jag tipsa om självhjälpsboken ”Tänk om jag är sjuk! Fri från hälsoångest med kognitiv beteendeterapi” av psykologen Erik Hedman med flera. I boken beskrivs hur kognitiv beteendeterapi kan bidra till att hantera hälsoångest.
Kognitiv beteendeterapi vid hälsoångest finns också tillgänglig nationellt via internet hos Internetpsykiatri i Region Stockholm: http://internetpsykiatri.se/behandling/halsoangest
Varma hälsningar!