Hur bemöter jag min mans tokigheter?
Min make är 64 år och har de senaste åren börjat få för sig saker. Han anklagar oss i familjen för att förstöra och stjäla hans tillhörigheter och göra annat bisarrt, som att till exempel vända hans täcke inuti påslakanet så att det ligger helt fel, fast han egentligen gjort det själv. Han har också fått för sig att jag använder droger och till och med köpt drogtest som han vill att jag ska ta.
Det här är heltokigt och jättejobbigt för både honom och oss i familjen. Men han förstår ju inte att det han gör är helt knas. I hans värld är det alla andra som har fel eller inte förstår. Han agerar som att alla är emot honom. Vad gör man?

Psykolog Sara Hed svarar:
Tack för din fråga. Det är tydligt att detta är mycket påfrestande för din man, dig och hela er familj. Därför är det bra att du har börjat ställa dig själv frågan vad ni kan göra för att få hjälp både för egen del och för din man.
Det du beskriver kan vara tecken på flera olika hälsoproblem. Det är därför av stor vikt att ni söker professionell medicinsk rådgivning för att få en korrekt diagnos och vägledning om hur ni tillsammans ska hantera situationen. En läkare kan utvärdera din mans symtom och vid behov remittera till specialister som neurologer eller psykiatriker.
Du undrar hur ni kan bemöta din man bättre. För er i familjen är det kanske nu mer hjälpsamt att ta fasta på det du beskriver så bra, det vill säga att tänka utifrån hur svårt och förvirrande allt detta måste vara för din man. Att han är irriterad och anklagande är lättare att förstå utifrån att han säkert kämpar med att pussla ihop tillvaron och söker efter förklaringar till det han inte kan förklara. Det kan vara bättre att undvika att gå in på sakfrågor. Exempelvis verkar det inte som en framkomlig väg att hamna i en diskussion om du har tagit droger eller ej. Kanske är han orolig för dig och då skulle ni kunna ha ett samtal om det i stället.
Inför läkarbesöket kan det vara bra att förbereda er på frågor som kan komma. Hur har din mans beteende förändrats över tid? Ungefär när började det? Vad är vanligt för honom och vad är det som är ovanligt nu?
Ni i familjen kan också behöva stöd. Nämn gärna detta i samband med att ni söker läkarkontakt för din man så att vården kan hänvisa er vidare. Våga säga att ni behöver hjälp just nu. Att en familjemedlem får ett förändrat beteende kan vara mycket utmanande och känslomässigt påfrestande. Att som anhörig känna sig irriterad, frustrerad eller ledsen är vanligt. Stödgrupper och professionell rådgivning av legitimerad psykolog kan vara till hjälp.
Jag önskar er allt gott och hoppas att vården möter upp era behov på ett sätt som är hjälpsamt för er alla.