Jag får ångest av kärleksrelationer
Jag får sinnessjukt grov ångest när jag dejtar någon jag är intresserad av. Jag kan älska en person på avstånd i ett år men så fort det börjar likna ett ”förhållande” så får jag en massa jobbiga tankar om framtiden som ger mig grov ångest som leder till panikattacker.
Jag kan då gå från att älska till att känna avsky för personen och måste därför göra slut på en gång. Jag vet inte riktigt vad det här beror på. Nu är jag rädd för att bli förälskad för det håller aldrig i mer än en vecka.
Vad ska jag göra och kan jag söka hjälp för detta? Jag vill inte leva så här eller utsätta någon för mina fasoner.

Psykolog Sofia Viotti svarar:
Hej!
Det här går absolut att söka hjälp för och du ska veta att det är ett vanligt problem. I nära relationer och speciellt kärleksrelationer så triggas ofta massor av känslor som kopplas ihop med våra tidigaste relationer. Beroende på hur dessa relationer (ofta till föräldrarna) varit så har det skapats mer eller mindre hjälpsamma mönster hos oss. Detta kallas inom psykologin för anknytningsmönster.
Om man har haft föräldrar som inte varit där känslomässigt, bekräftat och fått en att känna sig trygg så skapas ofta det som kallas för otrygg anknytning (finns undergrupper inom det också). Det gör att när man som vuxen kommer känslomässigt nära andra människor så triggas hotsignaler som signalerar att det inte är tryggt att slappna av med andra. Hjärnan går efter devisen: ”better safe than sorry”. Det den lärde in som barn fortsätter den att signalera i liknande situationer senare i livet, även i situationer som egentligen är trygga.
För en del leder det till att man börjar anpassa sig och bli överdrivet beroende av andra. För andra blir det som för dig, man börjar känna negativa känslor, fastnar i negativa tankebanor och drar sig undan eller helt gör slut på relationen. Ofta är det inte så tydligt för en själv vad som händer, utan det är mer som en upplevelse av ångest och panik.
Det finns en bok som jag rekommenderar om du vill förstå detta bättre: ”Hemligheten: från ögonkast till varaktig relation” av Dan Josefsson och Egil Linge. Men jag skulle också rekommendera dig att söka hjälp hos legitimerad psykolog eller psykoterapeut, då dessa mönster går så djupt så att de är svåra att förändra på egen hand.
Allt gott!